st5dimcholarg
Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.

melbourne bars
Παρόμοια θέματα
    Αναζήτηση
     
     

    Αποτελέσματα Αναζήτησης
     


    Rechercher Σύνθετη Αναζήτηση

    Πρόσφατα Θέματα
    » αιματοποδιδες
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Icon_minitime1Σαβ Ιουν 25, 2011 10:09 pm από orestis

    » καμποδενδροβατης
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Icon_minitime1Σαβ Ιουν 25, 2011 10:06 pm από orestis

    » θαλασσοπριστης
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Icon_minitime1Σαβ Ιουν 25, 2011 10:03 pm από orestis

    » νανογλαρονο
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Icon_minitime1Τρι Ιουν 21, 2011 4:40 pm από orestis

    » χειμωνογλαρονο
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Icon_minitime1Τρι Ιουν 21, 2011 4:38 pm από orestis

    » ποταμογλαρονο
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Icon_minitime1Τρι Ιουν 21, 2011 4:35 pm από orestis

    » γλαυκομορφα
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Icon_minitime1Τρι Ιουν 21, 2011 4:33 pm από orestis

    » αγιοπουλι πληροφοριες
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Icon_minitime1Τρι Ιουν 21, 2011 4:31 pm από orestis

    » αγριοκουρκος
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Icon_minitime1Κυρ Ιουν 19, 2011 9:21 pm από orestis

    Κορυφαίοι συγγραφείς
    joanna (920)
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_lcapΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Voting_barΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_rcap 
    konstantinosballach (802)
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_lcapΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Voting_barΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_rcap 
    rania ps (436)
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_lcapΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Voting_barΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_rcap 
    Κωστάκης (392)
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_lcapΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Voting_barΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_rcap 
    vagos 4ever (286)
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_lcapΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Voting_barΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_rcap 
    orestis (223)
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_lcapΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Voting_barΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_rcap 
    nickrigoutsos (194)
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_lcapΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Voting_barΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_rcap 
    Admin (172)
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_lcapΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Voting_barΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_rcap 
    maria (138)
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_lcapΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Voting_barΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_rcap 
    ORFEAS (132)
    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_lcapΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Voting_barΟ ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Vote_rcap 

    Μάης 2024
    ΚυρΔευΤριΤετΠεμΠαρΣαβ
       1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031 

    Ημερολόγιο Ημερολόγιο

    ΤΟ ΔΕΛΦΙΝΟΚΟΡΙΤΣΟ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ

    Τρι Ιουν 14, 2011 2:34 am από Admin





    Σχόλια: 0

    ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ

    Δευ Φεβ 28, 2011 4:51 am από joanna

    Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
    Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης
    Πρώτη εκτέλεση: Ντόρα Γιαννακοπούλου

    Άλλες ερμηνείες:
    Μαρία Φαραντούρη
    Σούλα Μπιρμπίλη


    Του μικρού βοριά …

    [ Διαβάστε ολόκληρο το θέμα ]

    Σχόλια: 6

    ΤΑ ΡΩ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ

    Πεμ Φεβ 03, 2011 4:20 am από Admin

    [Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]
    ΤΑ ΡΩ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ (1972)


    1. Αρχή του κόσμου πράσινη

    κι αγάπη μου θαλασσινή
    Την κλωστή σου λίγο λίγο
    τραγουδώ και ξετυλίγω




    2. Διαβάζω μέσα …

    [ Διαβάστε ολόκληρο το θέμα ]

    Σχόλια: 4

    ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΤΟ ΓΡΑΤΣΟΥΝΙΣΜΕΝΟ ΓΟΝΑΤΟ

    Τρι Φεβ 01, 2011 9:55 pm από konstantinosballach


    Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
    Μουσική: Γιάννης Μαρκόπουλος
    Πρώτη εκτέλεση: Μαρία Δημητριάδη


    Παιδί με το γρατσουνισμένο γόνατο
    κουρεμένο κεφάλι όνειρο ακούρευτο


    [ Διαβάστε ολόκληρο το θέμα ]

    Σχόλια: 2

    ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗ

    Δευ Φεβ 28, 2011 11:56 pm από Admin





    Σχόλια: 0

    Δημόσια συζήτηση
    Affiliates
    free forum


    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ

    Πήγαινε κάτω

    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Empty Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ

    Δημοσίευση  vagos 4ever Πεμ Απρ 14, 2011 7:36 pm


    Ακάθιστος ύμνος


    «Ο Ακάθιστος Ύμνος», ρωσική εικόνα του 14ου αιώνα. Στο κέντρο εικονίζεται η Παναγία, ενώ καθεμιά από τις μικρές περιφερειακές εικόνες αφορά τη διήγηση ενός από τους 24 «οίκους» του Ακάθιστου ΎμνουΑκάθιστος ύμνος ονομάζεται γενικά κάθε ύμνος ο οποίος ψάλλεται από τους πιστούς σε όρθια στάση. Έχει επικρατήσει όμως να λέγεται έτσι ένας ύμνος («Κοντάκιο») της Ορθόδοξης Εκκλησίας προς τιμήν της Θεοτόκου, ο οποίος ψάλλεται στους ναούς τις πέντε πρώτες Παρασκευές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, τις πρώτες τέσσερις τμηματικά, και την πέμπτη ολόκληρος. Είναι ένας ύμνος που αποτελείται από προοίμιο και 24 οίκους (στροφές) σε ελληνική αλφαβητική ακροστιχίδα, από το Α ως το Ω (κάθε «οίκος» ξεκινά με το αντίστοιχο κατά σειρά ελληνικό γράμμα).

    Ο Ακάθιστος ύμνος θεωρείται ως ένα αριστούργημα της βυζαντινής υμνογραφίας. Είναι γραμμένος πάνω στους κανόνες της ομοτονίας, ισοσυλλαβίας και εν μέρει της ομοιοκαταληξίας. Η γλώσσα του είναι σοβαρή και ποιητική και πλουτίζεται από κοσμητικά επίθετα και πολλά σχήματα λόγου (αντιθέσεις, μεταφορές, κλπ). Το θέμα του είναι η εξύμνηση της ενανθρώπισης του Θεού μέσω της Θεοτόκου, πράγμα που γίνεται με πολλές εκφράσεις χαράς και αγαλλίασης, οι οποίες του προσδίδουν θριαμβευτικό τόνο.


    [Επεξεργασία] Ονομασία
    Ο ύμνος αυτός ονομάζεται «Ακάθιστος» από την όρθια στάση[1], που τηρούσαν οι πιστοί κατά τη διάρκεια της ψαλμωδίας της. Οι πιστοί έψαλαν τον Ακάθιστο ύμνο όρθιοι, υπό τις συνθήκες που θεωρείται ότι εψάλη για πρώτη φορά, ενώ το εκκλησίασμα παρακολουθούσε όρθιο και την ακολουθία της εορτής του Ευαγγελισμού, με την οποία συνδέθηκε ο ύμνος[2].


    Φορητή εικόνα της Παναγίας της Βλαχερνιώτισσας, που μετέφεραν οι Σταυροφόροι στον Άγιο Μάρκο της Βενετίας το 1204[Επεξεργασία] Ιστορία
    Το έτος 626, και ενώ ο Αυτοκράτορας Ηράκλειος ηγούνταν εκστρατείας του βυζαντινού στρατού κατά των Περσών, η Κωνσταντινούπολη πολιορκήθηκε αιφνιδίως από τους Αβάρους[3]. Γνωρίζοντας την απουσία του στρατού, οι Άβαροι απέρριψαν κάθε πρόταση εκεχειρίας και την 6η Αυγούστου κατέλαβαν την Παναγία των Βλαχερνών. Σε συνεργασία με τους Πέρσες, τη νύχτα της 7ης προς 8η Αυγούστου, ετοιμάζονταν για την τελική επίθεση, ενώ ο Πατριάρχης Σέργιος περιέτρεχε τα τείχη της Πόλης με την εικόνα της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας και ενεθάρρυνε το λαό στην αντίσταση. Τη νύχτα εκείνη, φοβερός ανεμοστρόβιλος, που αποδόθηκε σε θεϊκή αρωγή, δημιούργησε τρικυμία και κατέστρεψε τον εχθρικό στόλο, ενώ αντεπίθεση των αμυνομένων προξένησε τεράστιες απώλειες στους Αβάρους και τους Πέρσες, οι οποίοι αναγκάστηκαν να λύσουν την πολιορκία και να αποχωρήσουν άπρακτοι.

    «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ τὰ νικητήρια,
    ὡς λυτρωθεῖσα τῶν δεινῶν εὐχαριστήρια,
    ἀναγράφω σοι ἡ Πόλις σου Θεοτόκε.
    Ἀλλ' ὡς ἔχουσα τὸ κράτος ἀπροσμάχητον,
    ἐκ παντοίων με κινδύνων ἐλευθέρωσον,
    ἵνα κράζω σοι· Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε».

    Την 8η Αυγούστου, η Πόλη είχε σωθεί από τη μεγαλύτερη ως τότε απειλή της ιστορίας της. Ο λαός, θέλοντας να πανηγυρίσει τη σωτηρία του, την οποία απέδιδε σε συνδρομή της Θεοτόκου, συγκεντρώθηκε στο Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών. Τότε, κατά την παράδοση, όρθιο το πλήθος έψαλε τον από τότε λεγόμενο «Ακάθιστο Ύμνο» στην Παναγία, αποδίδοντας τα «νικητήρια» και την ευγνωμοσύνη του «τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ».

    Κατά την επικρατέστερη άποψη, δεν ήταν δυνατό να συνετέθη ο ύμνος σε μία νύκτα. Άρα, μάλλον είχε συντεθεί νωρίτερα και μάλιστα θεωρείται ότι ψαλλόταν στο συγκεκριμένο ναό στην αγρυπνία της 15ης Αυγούστου κάθε έτους. Απλώς, εκείνη την ημέρα ο ύμνος εψάλη «ὀρθοστάδην», ενώ αντικαταστάθηκε το ως τότε προοίμιο («Τὸ προσταχθὲν μυστικῶς λαβὼν ἐν γνώσει») με το ως σήμερα χρησιμοποιούμενο «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ τὰ νικητήρια», το οποίο έδωσε τον δοξολογικό και εγκωμιαστικό τόνο στον ως τότε διηγηματικό και δογματικό ύμνο.

    Σύμφωνα όμως με άλλες ιστορικές πηγές, ο Ακάθιστος Ύμνος συνδέεται και με άλλα παρόμοια γεγονότα, όπως τις πολιορκίες και την σωτηρία της Κωνσταντινούπολης επί των Αυτοκρατόρων Κωνσταντίνου του Πωγωνάτου (673), Λέοντος του Ισαύρου (717-718) και Μιχαήλ Γ΄ (860). Δεδομένων των τότε ιστορικών συνθηκών (εικονομαχική έριδα, κλπ.), δε θεωρείται απίθανο η Παράδοση να έχει αλλοιώσει την ιστορική πραγματικότητα, με αποτέλεσμα να καθίσταται πολύ δύσκολο να λεχθεί μετά βεβαιότητος ποιο ήταν το ιστορικό περιβάλλον της δημιουργίας του Ύμνου.


    Η Θεοτόκος του Ακαθίστου, ρωσική εικόνα του 18ου αιώνα. Εικονίζεται η Θεοτόκος ένθρονος, με τον νεαρό Ιησού από πάνω της. Περιστοιχίζεται από προφήτες, οι οποίοι κρατούν ειλητάρια με τις προφητείες τους για την Ενσάρκωση. Στην αυθεντική εικόνα, περιφερειακά εικονίζονται περιστατικά της ζωής της Θεοτόκου[4][Επεξεργασία] Συνθέτης
    Ενώ είναι αδιαμφισβήτητο ότι ο ύμνος ψαλλόταν ως ευχαριστήρια ωδή προς την υπέρμαχο στρατηγό του Βυζαντινού κράτους, εντούτοις το πρόβλημα της σύνθεσης του Κοντακίου του Ακάθιστου Ύμνου παραμένει μέχρι και σήμερα ένα από τα σημαντικότερα και δυσκολότερα φιλολογικά προβλήματα, καθώς οι μελετητές όχι μόνο δεν έχουν ακόμη καταλήξει στο ποιος, πότε και γιατί συνέθεσε τον ύμνο αυτό, αλλά οι γνώμες τους εμφανίζουν και μεγάλες αποκλίσεις[5].

    Το ποιος και το πότε βεβαίως είναι αλληλένδετα, αλλά σε όλη τη χειρόγραφη παράδοση ο ύμνος φέρεται ως ανώνυμος, ενώ ο Συναξαριστής που τον συνδέει με τα γεγονότα του Αυγούστου του 626 δεν αναφέρει ούτε το χρόνο της σύνθεσής του, ούτε τον μελωδό του. Το περιεχόμενό του πάντως απηχεί τις δογματικές θέσεις της Γ' Οικουμενικής Συνόδου, επομένως η χρονολογία σύγκλησής της, το 431, αποτελεί μία σταθερά (terminus post quem), καθώς είναι σίγουρο ότι ο ύμνος δεν συνετέθη νωρίτερα. Από την άλλοι, κάποιοι ερευνητές θεωρούν ότι από το περιεχόμενό του συνάγεται ότι ο ύμνος αναφέρεται σε κοινό εορτασμό του Ευαγγελισμού και των Χριστουγέννων, εορτές οι οποίες χωρίστηκαν κατά τη βασιλεία του Ιουστινιανού (527-565), πράγμα που, αν ισχύει, αφενός σημαίνει ότι ο ύμνος γράφτηκε το αργότερο επί Ιουστινιανού, αφετέρου ενισχύει την άποψη ότι προϋπήρχε των γεγονότων του 626.

    Η παράδοση όμως αποδίδει τον Ακάθιστο ύμνο στον μεγάλο βυζαντινό υμνογράφο του 6ου αιώνα, Ρωμανό τον Μελωδό. Την άποψη αυτή υποστηρίζουν πολλοί ερευνητές (P. F. Krypiakiewicz, F. Doelger, H.-G. Beck, E. Wellesz, P. Maas, Σ. Ευστρατιάδης), οι οποίοι θεωρούν ότι οι εκφράσεις του ύμνου, η γενικότερη ποιητική του αρτιότητα και δογματική του πληρότητα δεν μπορούν παρά να οδηγούν στο Ρωμανό. Ένας άλλος ερευνητής, ο J. Grosdidier de Matons, θεωρεί ότι ένα κοντάκιο του Ρωμανού ακολουθεί τη μουσική και το μέτρο του α' οίκου του Ακαθίστου Ύμνου («Ἄγγελος πρωτοστάτης...»), πράγμα που κατ'αυτόν σημαίνει ότι ο Ρωμανός τουλάχιστον γνώριζε (αν δεν συνέγραψε ο ίδιος) τον Ύμνο. Τέλος, σε κώδικα του 13ου αιώνα[6] υπάρχει μεταγενέστερη σημείωση, του 16ου αιώνα, η οποία αναφέρει τον Ρωμανό ως ποιητή του ύμνου.

    Πλην όμως, η άποψη αυτή αντικρούεται από πολλούς μελετητές που βρίσκουν στη δομή, στο ύφος και το περιεχόμενό του πολλά μεταρωμανικά στοιχεία[7]. Κατά μία άποψη, ο ύμνος ψάλθηκε καλοκαίρι, στη γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, και μάλλον αργότερα μεταφέρθηκε στο Σάββατο της Ε΄ εβδομάδος των νηστειών, ίσως από τους εικονόφιλους μοναχούς του Στουδίου. Έτσι, πλησίασε την γιορτή του Ευαγγελισμού. Είναι δε ενδεχόμενο σε αυτή τη μεταφορά, και πάλι για λόγους σχετικούς με την Εικονομαχία, να αλλοιώθηκε και το ιστορικό του Συναξαριστή, και από το 728, που αυτοκράτορας ήταν ο εικονομάχος Λέων Γ΄ Ίσαυρος, να μεταφέρθηκε στο 626, στα χρόνια του Ηρακλείου, ο οποίος πολεμούσε τους Πέρσες για να επανακτήσει τον Τίμιο Σταυρό.

    Εξάλλου, υπάρχουν άλλες δύο εκδοχές για το πρόσωπο του μελωδού του Ακάθιστου Ύμνου, οι οποίες έχουν κάποιες σοβαρές ενδείξεις. Η μία εκδοχή, η οποία υποστηρίζεται μεταξύ άλλων και από τον καθηγητή Βυζαντινής Φιλολογίας Ν. Β. Τωμαδάκη[5] και τον O. Bardenhewer, αναφέρει το όνομα του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Γερμανού Α΄ (715-730), ο οποίος έζησε τα γεγονότα της θαυμαστής λύτρωσης της Κωνσταντινούπολης από την πολιορκία της Πόλης από τους Άραβες το 718, επί Αυτοκράτορος Λέοντος του Ισαύρου. Η εκδοχή αυτή βασίζεται στο γεγονός ότι μία λατινική μετάφραση του ύμνου, η οποία έγινε γύρω στο 800 από τον επίσκοπο Βενετίας Χριστόφορο, τον αναφέρει ως δημιουργό του ύμνου (Incipit Hymnus de Sancta Dei Genetrice Maria, Victoriferus atque Salutatorius, a Sancto Germano Patriarcha Constantinopolitano)[7].

    Η άλλη εκδοχή, που υποστηρίζεται μεταξύ άλλων από τον Θ. Δετοράκη, βασίζεται σε μια παλαιά αχρονολόγητη εικόνα του Ευαγγελισμού στο παρεκκλήσιο του Αγίου Νικολάου της ονομαστής μονής του Αγίου Σάββα στα Ιεροσόλυμα, όπου εικονίζεται και ένας μοναχός, ο οποίος κρατάει ένα ειλητάριο που γράφει «Ἄγγελος πρωτοστάτης οὐρανόθεν ἐπέμφθη» (αρχή του α΄ οίκου του Ακάθιστου ύμνου). Στο κεφάλι του μοναχού αυτού γράφει «ο άγιος Κοσμάς». Πρόκειται για τον Κοσμά το μελωδό, ο οποίος έζησε και αυτός τα γεγονότα του 718, καθώς απεβίωσε το 752 ή 754.


    «Θεοτόκος Δεομένη», ρωσική εικόνα του 13ου αιώνα, με πρότυπο την περίφημη εικόνα της Παναγίας των Βλαχερνών[8]Άλλες, λιγότερο πιθανές απόψεις[9], θεωρούν ως μελωδό του ύμνου τον Πατριάρχη Σέργιο (K. Krumbacher, W. Christ, M. Paranikas, C. Del Grande και Αι. Χριστοφιλοπούλου), τον σύγχρονο με την πολιορκία Γεώργιο Πισίδη (J. M. Quercius), τον ιερό Φώτιο (Α. Παπαδόπουλος-Κεραμέας), τον Απολινάριο τον Αλεξανδρέα, τον Μητροπολίτη Νικομήδειας Γεώργιο Σικελιώτη, κ.λ.π.

    Βέβαιο είναι πάντως ότι οι ειρμοί του Κανόνα του Ακάθιστου Ύμνου είναι έργο του Ιωάννου Δαμασκηνού, ενώ τα τροπάρια του Ιωσήφ Ξένου του Υμνογράφου[10].

    Δομή
    Ο Ακάθιστος Ύμνος αποτελείται από 24 «οίκους» (στροφές), οι οποίοι είναι δύο ειδών. Οι περιττοί (Α-Γ-Ε...), που είναι εκτενέστεροι, αποτελούνται από δεκαοκτώ στίχους. Οι πέντε πρώτοι περιλαμβάνουν τη διήγηση, οι δώδεκα επόμενοι αποτελούν τους χαιρετισμούς, οι οποίοι απευθύνονται προς την Θεοτόκο και ο δέκατος όγδοος είναι το εφύμνιο «χαίρε νύμφη Ανύμφευτε». Οι άρτιοι (Β-Δ-Ζ...), που είναι συντομότεροι, αποτελούνται μόνο από πέντε στίχους διήγησης και το εφύμνιο «Αλληλούια». Από τους άρτιους οίκους, οι περισσότεροι αναφέρονται στο Χριστό (Θ-Κ-Μ-Ξ-Π-Σ-Υ-Χ), και μερικοί στη Θεοτόκο (Β-Δ-Ζ-Ω).

    «Τό προσταχθέν μυστικῶς λαβών ἐν γνώσει,
    ἐν τῇ σκηνῇ τοῦ Ἰωσήφ σπουδῇ ἐπέστη
    ὁ ἀσώματος λέγων τῇ ἀπειρογάμῳ·
    ὁ κλίνας τῇ καταβάσει τούς οὐρανούς
    χωρεῖται ἀναλλοιώτως ὅλος ἐν σοί·
    ὅν καί βλέπων ἐν μήτρᾳ σου,
    λαβόντα δούλου μορφήν,
    ἐξίσταμαι κραυγάζειν σοι·
    Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε».

    Γενικό θέμα του ύμνου είναι ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, ο οποίος αναφερόταν και στο αρχικό του προοίμιο (Τό προσταχθέν μυστικῶς...»). Με πηγές του την Αγία Γραφή και τους Πατέρες της Εκκλησίας, ο Ακάθιστος Ύμνος περιγράφει τα ιστορικά γεγονότα, αλλά προχωρεί και σε θεολογική και δογματική ανάλυσή τους.

    Ο πρώτοι δώδεκα οίκοι του (Α-Μ) αποτελούν το ιστορικό μέρος. Εκεί εξιστορούνται τα γεγονότα από τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου μέχρι την Υπαπαντή, ακολουθώντας τη διήγηση του Ευαγγελιστή Λουκά. Αναφέρεται ο Ευαγγελισμός (Α, Β, Γ, Δ), η επίσκεψη της εγκύου Παρθένου στην Ελισάβετ (Ε), οι αμφιβολίες του Ιωσήφ (Ζ), η προσκύνηση των ποιμένων (Η) και των Μάγων (Θ, Ι, Κ), η Υπαπαντή (Μ) και η φυγή στην Αίγυπτο (Λ), η οποία είναι η μόνη που έχει ως πηγή το απόκρυφο πρωτευαγγέλιο του Ψευδο-Ματθαίου[11].

    Οι τελευταίοι δώδεκα (Ν-Ω) αποτελούν το θεολογικό ή δογματικό μέρος, στο οποίο ο μελωδός αναλύει τις βαθύτερες θεολογικές και δογματικές προεκτάσεις της Ενανθρώπισης του Κυρίου και το σκοπό της, που είναι η σωτηρία των πιστών.

    Ο μελωδός βάζει στο στόμα του αρχαγγέλου, του εμβρύου Προδρόμου, των ποιμένων, των μάγων και των πιστών τα 144 συνολικά «Χαῖρε», τους Χαιρετισμούς προς τη Θεοτόκο, που αποτελούν ποιητικό εμπλουτισμό του χαιρετισμού του Γαβριήλ («Χαῖρε Κεχαριτωμένη»), που αναφέρει ο Ευαγγελιστής Λουκάς (Λουκ. α΄ 28).



    vagos 4ever

    Αριθμός μηνυμάτων : 286
    Ημερομηνία εγγραφής : 22/02/2011
    Ηλικία : 25
    Τόπος : Χολαργος

    Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Empty Απ: Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ

    Δημοσίευση  vagos 4ever Πεμ Απρ 14, 2011 7:39 pm

    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ

    «Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε»

    Ιδιαίτερη είναι η αγάπη και ξεχωριστός ο σεβασμός, με τον οποίο το σύνολο των πιστών περιβάλλει την Ακολουθία του Ακάθιστου Ύμνου. Αγάπη και σεβασμός που πηγάζουν και εμπνέονται από το πρόσωπο προς το οποίο απευθύνεται η Ακολουθία, από την εκφραστικότητα και τον πλούτο των κειμένων, από το μελωδικό ένδυμα των λόγων. Αγάπη και σεβασμός που εκδηλώνονται με την ευλαβή παρουσία και ενεργό συμμετοχή στην Ακολουθία των «πιστώς προσκυνούντων και δοξαζόντων» Χριστιανών, τα απογεύματα της Παρασκευής καθ’ όλη τη διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

    Ο Ακάθιστος ύμνος χαρακτηρίζεται ως ένα αριστούργημα της βυζαντινής υμνογραφίας, γραμμένο πάνω στους κανόνες της ομοτονίας, ισοσυλλαβίας και μερικώς της ομοιοκαταληξίας. Η γλώσσα του ύμνου είναι σοβαρή και ρέουσα, γεμάτη από κοσμητικά επίθετα και πολλά σχήματα. Έτσι η εξωτερική του μορφή παρουσιάζει μεγάλη ποικιλία και ωραιότητα, που συναγωνίζεται το βαθύ του περιεχόμενο.

    Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει τον πλούτο του λόγου, την ύπαρξη σχημάτων, την ποιητικότητα ορισμένων στίχων και προπαντός το υψηλό περιεχόμενο του ύμνου, που εξυμνεί την ενανθρώπιση του Θεού δια της Παναγίας Θεοτόκου. Είναι αλλεπάλληλες οι εκφράσεις χαράς, αγαλλιάσεως και λυτρώσεως που δίνουν ενθουσιαστικό τόνο στον ύμνο.



    Το γεγονός δε ότι απ' όλα τα κοντάκια μόνο αυτό είναι σήμερα σε χρήση στην λατρεία της Εκκλησίας μας δείχνει την δύναμη και την εντύπωση που έκανε και εξακολουθεί να κάνει στους πιστούς.


    Ακάθιστος Ύμνος – δομή

    Η Ακολουθία του Ακάθιστου Ύμνου αποτελείται, κατά βάση, από τον Ακάθιστο Ύμνο και τον Κανόνα του Ακάθιστου Ύμνου, πλαισιωμένα με ψαλμούς, απολυτίκια και ευχές.

    Ακάθιστος Ύμνος επεκράτησε να ονομάζεται το Κοντάκιο, το όποιο ψάλλουμε προς τιμήν της Θεοτόκου, τμηματικά κάθε Παρασκευή στις τέσσερις πρώτες εβδομάδες της Μ. Σαρακοστής (6 οίκοι με απόδειπνο - Χαιρετισμοί), και ολόκληρο την πέμπτη εβδομάδα (24 οίκοι). Το προοίμιο του είναι το «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ», έχει αλφαβητική ακροστιχίδα (Α - Ω) και διπλό εφύμνιο (Χαίρε, Νύμφη ανύμφευτε και Αλληλούια).

    «Κοντάκια» παλαιότερα λέγονταν ολόκληροι ύμνοι, ανάλογοι προς τους «Κανόνες». Η ονομασία οφείλεται μάλλον στο κοντό ξύλο επί του οποίου τύλιγαν τη μεμβράνη που περιείχε τον ύμνο.

    Το πρώτο τροπάριο λεγόταν «προοίμιο» ή «κουκούλιο» και όσα ακολουθούσαν λέγονταν «οίκοι», ίσως διότι ολόκληρος ο ύμνος θεωρείτο ως σύνολο οικοδομημάτων αφιερωμένων στη μνήμη κάποιου αγίου.

    Κοντάκιο λέγεται συνήθως σήμερα το πρώτο τροπάριο ενός τέτοιου ύμνου.

    Ο Ακάθιστος Ύμνος περιέχει προοίμιο και 24 «οίκους». Ως προοίμιο του Ύμνου ψάλλεται σήμερα το «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ», το οποίο όμως, καθώς φαίνεται, δεν είναι το αρχικό. Αντίθετα, ως γνήσιο προοίμιο φέρεται το, σήμερα, αυτόμελο απολυτίκιο «Τὸ προσταχθὲν μυστικῶς λαβὼν ἐν γνώσει», που έχει αμεσότερη σχέση με το περιεχόμενο του Ύμνου, αναφερόμενο κι αυτό στο γεγονός του Ευαγγελισμού.

    Το «Τῇ ὑπερμάχῳ» συνετέθη επ’ ευκαιρία της σωτηρίας της Κωνσταντινούπολης από κάποιο κίνδυνο και συνδέθηκε μάλλον αργότερα με τον Ύμνο. Σ’ αυτό θα συνέβαλε και το γεγονός ότι ο Ύμνος ψαλλόταν συχνά στην Κωνσταντινούπολη στις ευχαριστήριες ακολουθίες προς τιμήν της Παναγίας, πολιούχου της Βασιλεύουσας.

    Οι 24 «οίκοι» σχηματίζουν αλφαβητική ακροστιχίδα και έχουν εφύμνιο οι μεν περιττοί «Χαίρε, Νύμφη, ανύμφευτε», οι δε άρτιοι «Αλληλούια». Από αυτούς οι 12 αναφέρονται στον Κύριο και τελειώνουν με το «Αλληλούια» = Αινείται το Θεό. Οι άλλοι 12 οίκοι αναφέρονται στη Θεοτόκο και τελειώνουν με το «Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε». «Εφύμνιο» λέγεται η τελευταία φράση του ύμνου που επαναλαμβάνει ο λαός.

    Μέσα στους 72 στίχους συναντούμε 144 χαιρετισμούς στη Θεοτόκο: «Χαίρε, της εκκλησίας ο ασάλευτος Πύργος, Χαίρε, της βασιλείας το απόρθητον τείχος, Χαίρε δι ης εγείρονται τρόπαια, Χαίρε, δι ης εχθροί καταπίπτουσι…». Από τη λέξη ΧΑΙΡΕ ονομάστηκαν και Χαιρετισμοί.


    Περιεχόμενο του Ύμνου

    Ο Ύμνος διακρίνεται σε δύο ενότητες:

    Α) Α-Μ, που αποτελεί το ιστορικό τμήμα (Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, σύλληψη Χριστού από την Παναγία, επίσκεψη της Θεοτόκου στην Ελισάβετ, ανησυχία Ιωσήφ, επίσκεψη ποιμένων και μάγων στο νεογέννητο Χριστό, επιστροφή Μάγων, φυγή στην Αίγυπτο, Υπαπαντή), και

    Β) Ν-Ω, που αποτελεί το δογματικό-θεολογικό τμήμα (άσπορος σύλληψη, θεότης και ανθρωπότης του Χριστού, σωτηρία του ανθρώπινου γένους με τη θυσία του Ιησού, θέωση των ανθρώπων, θεομητορικής αξίας της Θεοτόκου κά) χωρίς όμως να λείπουν από κάθε ενότητα και στοιχεία της άλλης.

    Πηγές του ύμνου είναι η Αγία Γραφή και οι Πατέρες της Εκκλησίας.


    Ονομασία του Ύμνου

    Η ονομασία Ακάθιστος Ύμνος αποδόθηκε στον Ύμνο οφείλεται στο ότι «ὀρθοστάδην τότε πᾶς ὁ λαὸς κατὰ τὴν νύκτα ἐκείνην τὸν ὕμνον τῇ τοῦ Λόγου Μητρὶ ἔμελψαν καὶ ὅτι πᾶσι τοῖς ἄλλοις οἴκοις καθῆσθαι ἐξ ἔθους ἔχοντες, ἐν τοῖς παροῦσι τῆς θεομήτορος ὀρθοὶ πάντες ἀκροώμεθα». Αυτά γράφει το Συναξάριο, και εντοπίζει «την νύκτα εκείνη» το καλοκαίρι του 626.

    Επίσης, από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε ο ύμνος οι πιστοί σε κάθε ευκαιρία και αφορμή, τον έψαλαν όρθιοι και απ’ την αρχή συνδέθηκε με την εορτή του Ευαγγελισμού του οποίου την ακολουθία το εκκλησίασμα παρακολουθούσε όρθιο.


    Χρόνος και αιτία σύνθεσης

    Σύμφωνα με το Συναξαριστή, ο Ύμνος δημιουργήθηκε το 626, μετά τη σωτηρία της Κωνσταντινούπολης από την πολιορκία των Αβάρων και των Περσών, οπότε και εψάλει για πρώτη φορά.

    Κατά το έτος 626 η Κωνσταντινούπολη πολιορκήθηκε από τους Πέρσες και Αβάρους. Ο βασιλέας Ηράκλειος απουσίαζε στη Μικρά Ασία σε πόλεμο κατά των Περσών. Τότε ο φρούραρχος Βώνος μαζί με τον Πατριάρχη Σέργιο ανέλαβαν την υπεράσπιση της αυτοκρατορίας. Ο Πατριάρχης περιέτρεχε τη πόλη με την εικόνα της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας και ενεθάρρυνε τα πλήθη και τους μαχητές.

    Ξαφνικά έγινε φοβερός ανεμοστρόβιλος που δημιούργησε τρικυμία και κατέστρεψε τον εχθρικό στόλο και τη νύκτα της 7ης προς την 8η Αυγούστου, αναγκάσθηκαν να φύγουν άπρακτοι. Ο λαός πανηγυρίζοντας τη σωτηρία του, συγκεντρώθηκε στο Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών και όλοι όρθιοι έψαλλαν τον από τότε λεγόμενο «Ακάθιστο Ύμνο» στην Παναγία, αποδίδοντας τα «νικητήρια» και την ευγνωμοσύνη τους στην «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ».



    Για να ψαλθεί όμως τότε θα πρέπει να είχε συντεθεί νωρίτερα, καθώς δεν ήταν δυνατό να γίνει αυτό σε μια νύχτα. Κάποιοι μελετητές υποστηρίζουν ότι ο ύμνος έπρεπε να προϋπήρχε στη λειτουργική πράξη, και να ψάλθηκε τότε «ὀρθοστάδην», από μεγίστη αφοσίωση προς εγκωμιασμό της Θεοτόκου. Και προκρίθηκε αυτός ο ύμνος από κάποιον άλλον ενδεχομένως, επειδή θα ήταν κιόλας καθιερωμένος στην Αγρυπνία της 15ης Αυγούστου στη Βλαχέρνα, και επειδή το περιεχόμενό του, με χαρακτήρα διηγηματικό, δογματικό, και δοξολογικό – εγκωμιαστικό προσφερόταν για τη διάσωση και τη λύτρωση της Πόλης από τη δεινή περίσταση.

    Η δομή, το ύφος και το περιεχόμενο του ύμνου είναι μάλλον μεταρωμανικά στοιχεία, όπως κατάδειξε ο καθηγητής Νικόλαος Τωμαδάκης. Ο ύμνος αναφέρεται σε όλο το μυστήριο της ενανθρώπησης του Χριστού, στο οποίο είναι βασικός παράγοντας η Θεοτόκος. Έτσι, ο μαριολογικός και ο χριστολογικός χαρακτήρας του είναι φανερός.

    Συνεπώς, μπορούμε να πούμε ότι αναφέρεται σε κοινό εορτασμό του Ευαγγελισμού και των Χριστουγέννων – οι γιορτές χωρίστηκαν στα χρόνια του Ιουστινιανού (527-565) – αλλά εύκολα επίσης μπορούμε να πούμε ότι ο εγκωμιαστικός και δοξολογικός χαρακτήρας του ύμνου είναι πρόσφορος για κάθε περίσταση που η θρησκεύουσα ψυχή θέλει να αναφερθεί στο θαύμα της σωτηρίας της.


    Σύνθεση του Ύμνου

    Από τα σημαντικότερα και δυσκολότερα φιλολογικά προβλήματα είναι αυτό της σύνθεσης του Κοντακίου του Ακάθιστου Ύμνου. Συνθέτης, χρόνος και αιτία της σύνθεσης παραμένουν ακόμα ανεξακρίβωτα από τους μελετητές.

    Με τη χρονολογία σύνθεσης του ύμνου συνδέεται αναπόφευκτα το όνομα του ποιητή του ύμνου, του μελωδού. Ο ύμνος φέρεται σε όλη τη χειρόγραφη παράδοση ανώνυμος, και ο Συναξαριστής που τον συνδέει με το γεγονός της διάσωσης από την πολιορκία του 626 δεν κάνει λόγο ούτε για το χρόνο της σύνθεσης ούτε για τον ποιητή του.

    Ήταν φυσικό, η παράδοση σιωπηρά, αλλά και πολλοί μεγάλοι μελετητές να αποδώσουν τον έξοχο αυτό ύμνο στον κατ’ εξοχήν πρίγκηπα των βυζαντινών υμνογράφων, τον Ρωμανό το μελωδό (α΄ μισό ς΄ αι.). Υπάρχει και μια μεταγενέστερη μαρτυρία, του ις΄ αι., ως σημείωση σε κώδικα του ΙΓ΄ αι. (της μονής Βλατάδων 41, φ. 193α) που αναφέρει το όνομα του Ρωμανού ως ποιητή του ύμνου.

    Υπάρχουν όμως και άλλες δύο περιπτώσεις για τον μελωδό του Ακάθιστου Ύμνου, με εξίσου σοβαρές ενδείξεις. Η μία είναι ότι στη λατινική μετάφραση του ύμνου, γύρω στο 800, από τον Επίσκοπο Βενετίας Χριστόφορο, αναφέρεται το όνομα του Γερμανού Α΄ Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως (715-730 κοιμήθηκε 740) που ήταν σύγχρονος με τα γεγονότα του 718 “Incipit Hymnus de Sancta Dei Genetrice Maria, Victoriferus atque Salutatorius, a Sancto Germano Patriarcha Constantinopolitano”.

    Η άλλη περίπτωση είναι, ότι σε μια παλαιά αχρονολόγητη εικόνα του Ευαγγελισμού στο παρεκκλήσιο του Αγίου Νικολάου της ονομαστής μονής του Αγίου Σάββα στα Ιεροσόλυμα, εικονίζεται κι ένας μοναχός που κρατάει ειλητάριο με γραμμένο το «Ἄγγελος πρωτοστάτης οὐρανόθεν ἐπέμφθη». Στο κεφάλι του μοναχού υπάρχει η ένδείξη «Ο ΑΓ. ΚΟΣΜΑΣ». Αυτός ο ¶γιος Κοσμάς δεν είναι άλλος από τον Κοσμά το μελωδό, που κοιμήθηκε το 752/4, κι είναι κι αυτός σύγχρονος με την θαυμαστή λύτρωση της Κωνσταντινούπολης από την πολιορκία του 718.

    Ο Κανόνας του Ακάθιστου είναι έργο των Ιωάννου Δαμασκηνού (οι ειρμοί) και Ιωσήφ Ξένου του Υμνογράφου (τα τροπάρια).


    Τρόπος εκτελέσεως

    Ιστορικές συγκυρίες δεν επέτρεψαν να διασωθεί ως τις μέρες μας ο τρόπος μελωδικής εκτέλεσης του Ύμνου. Γι’ αυτό τον λόγο δεν ψάλλεται αλλά ραψωδείται από τους ιερείς στους ναούς, κατά την τέλεση της Ακολουθίας.


    Ακάθιστος Ύμνος με Απόδειπνο

    Ψάλλεται ὁλόκληρος ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος ἐν συνδυασμῷ μετὰ τοῦ Μικροῦ Ἀποδείπνου, ὡς ἀκολούθως: Ἀναγιγνώσκεται τὸ Μικρὸν Ἀπόδειπνον μέχρι τοῦ Ἄξιόν ἐστιν... Μετ' αὐτὸ ψάλλεται τὸ Τροπάριον Τὸ προσταχθὲν μυστικῶς... δὶς ἀργῶς καὶ ἅπαξ σύντομον καὶ ἀναγιγνώσκεται ὑπὸ τοῦ (Ἀρχ.) Ἱερέως ἡ α´ Στάσις (Α-Ζ) τῶν Οἴκων (Χαιρετισμῶν) τῆς Θεοτόκου.
    Ἀκολούθως ψάλλεται ἡ α´ καὶ γ´ Ὠδὴ τοῦ Κανόνος τῆς Θεοτόκου, τὸ Κοντάκιον Τῇ Ὑπερμάχῳ... ἀργῶς καὶ ἀναγιγνώσκεται ἡ β´ Στάσις (Η-Μ).
    Ἐν συνεχείᾳ ψάλλονται ἡ δ´, ε´ καὶ ς´ Ὠδὴ τοῦ Κανόνος, πάλιν τὸ Κοντάκιον Τῇ Ὑπερμάχῳ... ἀργοσύντομον καὶ ἀναγιγνώσκεται ἡ γ´ Στάσις (Ν-Σ).
    Τέλος ψάλλονται αἱ΄ Ὠδαὶ ζ´, η´ καὶ θ´ Ὠδῆς ὁ Ἱερεὺς θυμιὰ ὡς εἴθισται, τὸ Κοντάκιον Τῇ Ὑπερμάχῳ... σύντομον καὶ ἡ δ´ Στάσις (Τ-Ω καὶ Α).
    Τρισάγιον.
    ΚΟΝΤΑΚΙΟΝ: Τῇ Ὑπερμάχῳ... (χύμα).
    Καὶ τὰ λοιπὰ τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Μικροῦ Ἀποδείπνου. (από το Μέγα Ωρολόγιον).


    «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ τὰ νικητήρια,
    ὡς λυτρωθεῖσα τῶν δεινῶν εὐχαριστήρια,
    ἀναγράφω σοι ἡ Πόλις σου Θεοτόκε.
    Ἀλλ' ὡς ἔχουσα τὸ κράτος ἀπροσμάχητον,
    ἐκ παντοίων με κινδύνων ἐλευθέρωσον,
    ἵνα κράζω σοι· Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε».

    vagos 4ever

    Αριθμός μηνυμάτων : 286
    Ημερομηνία εγγραφής : 22/02/2011
    Ηλικία : 25
    Τόπος : Χολαργος

    Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Empty Απ: Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ

    Δημοσίευση  vagos 4ever Πεμ Απρ 14, 2011 7:41 pm

    Ακάθιστος Ύμνος επεκράτησε να ονομάζεται το Κοντάκιο, το όποιο ψάλλουμε προς τιμήν της Θεοτόκου, τμηματικά κάθε Παρασκευή στις τέσσερις πρώτες εβδομάδες της Μ. Σαρακοστής (Χαιρετισμοί), και ολόκληρο την πέμπτη εβδομάδα. Το προοίμιο του είναι το "Τη υπερμάχω", έχει αλφαβητική ακροστιχίδα (Α - Ω) και διπλό εφύμνιο (Χαίρε, Νύμφη ανύμφευτε και Αλληλούια).

    Ονομάζεται Ακάθιστος γιατί οι κάτοικοι της Κωνσταντινουπόλεως, ανέπεμψαν τον ύμνο αυτό προς την Παναγία την νύκτα της 8ης Αυγούστου του 626 μ.Χ., όταν λύθηκε ανέλπιστα η πολιορκία Αράβων και Περσών. Η Κωνσταντινούπολη απαλλάχθηκε από την πολιορκία των Αράβων και των Περσών, μετά από σφοδρή θύελλα, κατά την οποία ο εχθρικός στόλος σκορπίστηκε και καταστράφηκε. Το γεγονός, σε συνδυασμό με την απουσία του αυτοκράτορα Ηράκλειτου στη Μικρά Ασία, αποδόθηκε στην παρέμβαση της Θεομήτορος. Γι' αυτό σε ένδειξη ευγνωμοσύνης ο λαός «ολονύκτιον ύμνον και ακάθιστον αυτή εμελώδησεν» στον Ναό των Βλαχερνών.



    Στη μάχη αυτή, τους λιγοστούς αγωνιστές ενίσχυσε και ενθάρρυνε πολύ ο πατριάρχης Σέργιος. Η συμμετοχή του δε σ' αυτήν την προσπάθεια, έδωσε την αφορμή να συσχετισθεί η συγγραφή του ύμνου με το πρόσωπο του.

    Χαίρε, θεού αχωρέτου χώρα·
    Χαίρε, κρατήρ κιρνών αγαλλίασιν·
    Χαίρε, ολκάς των θελόντων σωθήνα·
    Χαίρε, λιμήν των του βίου πλωτήρων·
    Χαίρε, χρωτός του εμού θεραπεία·
    Χαίρε, ψυχής της εμάς σωτηρία.
    Χαίρε, Νύμφη ανύμφευτε. Χαίρε Εσύ, που χώρεσες στην κοιλιά σου τον αχώρητο θεό·
    Χαίρε κανάτι που κερνάς αγαλλίαση·
    Χαίρε καράβι για όσους θέλουν να σωθούν·
    Χαίρε λιμάνι για τους ταξιδιώτες της ζωής·
    Χαίρε Εσύ, που το σώμα μου γιατρεύεις·
    Χαίρε της ψοχής μου η σωτηρία.
    Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε.


    Ο Κανόνας του Ακάθιστου είναι έργο των Ιωάννου Δαμασκηνού (οι ειρμοί) και Ιωσήφ Ξένου του Υμνογράφου (τα τροπάρια). Σχετικά με το Συγγραφέα του Κοντακίου διατυπώθηκαν πολλές απόψεις. Ο ύμνος αποδίδεται σε διαφόρους συγγραφείς: στον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Σέργιο (610-638), στο Ρωμανό τον Μελωδό (πρώτο μισό του Στ΄ αιώνα), στο Γερμανό τον Α΄ πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως (+ 740) κ.α.

    Ο Ακάθιστος ύμνος χαρακτηρίζεται ως ένα αριστούργημα της βυζαντινής υμνογραφίας, γραμμένο πάνω στους κανόνες της ομοτονίας, ισοσυλλαβίας και μερικώς της ομοιοκαταληξίας. Η γλώσσα του ύμνου είναι σοβαρή και ρέουσα, γεμάτη από κοσμητικά επίθετα και πολλά σχήματα. Έτσι η εξωτερική του μορφή παρουσιάζει μεγάλη ποικιλία και ωραιότητα, που συναγωνίζεται το βαθύ του περιεχόμενο.

    Κανένας, επίσης, δεν μπορεί να αμφισβητήσει τον πλούτο του λόγου, την ύπαρξη σχημάτων, την ποιητικότητα ορισμένων στίχων και προπαντός το υψηλό περιεχόμενο του ύμνου, που εξυμνεί την ενανθρώπιση του Θεού δια της Παναγίας Θεοτόκου. Είναι αλλεπάλληλες οι εκφράσεις χαράς, αγαλλιάσεως και λυτρώσεως που δίνουν ενθουσιαστικό τόνο στον ύμνο.

    Το γεγονός δε ότι απ' όλα τα κοντάκια μόνο αυτό είναι σήμερα σε χρήση στην λατρεία της Εκκλησίας μας δείχνει την δύναμη και την εντύπωση που έκανε και εξακολουθεί να κάνει στους πιστούς.



    ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ
    ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Σ. ΔΟΥΚΑΤΟΥ
    ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΑ ΤΟΥ ΑΚΑΘΙΣΤΟΥ ΥΜΝΟΥ
    (Θ.Η.Ε. , ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ, ΤΟΜΟΣ 1ος, ΑΘΗΝΑΙ 1962)

    Η ακολουθία του Ακάθιστου είναι μια από τις πιο γνώριμες στον ελληνικό λαό, η πιο ευχάριστη για την ψαλμωδία και τα κείμενα της, αλλά και γιατί απευθύνεται με ευλαβική οικειότητα στη Μητέρα του Χριστού. «Ο Ύμνος των 24 Οίκων» λέγεται απλούστερα «Χαιρετισμοί της Παναγίας», από τα αλλεπάλληλα «Χαίρε» που περιλαμβάνει.

    Ο λαός δεν ξέρει πολλά πράγματα για το Ιστορικό της συνθέσεως του Ακάθιστου, ούτε για τον πιθανό ποιητή του. Ξέρει μόνο και προσέχει την ωραία ανοιξιάτικη εποχή, κατά την οποία ψάλλεται στην εκκλησιά, τον θεωρεί χαρακτηριστικό γνώρισμα των εβδομάδων της Σαρακοστής και προανάκρουσμα στις Ακολουθίες της Μ. Εβδομάδος. Παρακολουθεί τον τμηματικό χωρισμό του Ύμνου σε 4 ακολουθίες (από 6 οίκους την κάθε φορά) κι ύστερα την επανάληψη του με τους 24.

    Η ευλάβεια των πιστών εκδηλώνεται με αθρόα συμμετοχή στην ακολουθία, με παύση κάθε εργασίας μόλις σημάνει η καμπάνα των «Χαιρετισμών», και, με σαφή κατεύθυνση της όλης λατρείας προς μόνη τη Θεοτόκο («Οι Χαιρετισμοί της Παναγίας»). Είναι η πρώτη φορά που θα χρησιμοποιήσουν τη Σύνοψη στα χέρια τους οι πιστοί και θα πάρουν το θάρρος να σιγοψάλλουν μαζί με τους ψάλτες (τον Κανόνα) και με τον παπά (τους Οίκους). Συνήθως προσέχουν την αλφαβητική σειρά, αλλά περισσότερο βαρύνει η επανάληψη των «Χαίρε», πού δίνουν κάποτε την εντύπωση ότι συντροφεύουν λαϊκά δίστιχα με ομοιοκαταληξία.

    Από τους στίχους του Ακάθιστου έχουν μείνει μερικές λέξεις και φράσεις στο στόμα του λαού, πού κάποτε λέγονται παροιμιακώς : «Άγγελος πρωτοστάτης» (για κάποιον πού εμφανίζεται, απροσδόκητα ή σαν αρχηγός)· «εξίσταμαι και ίσταμαι» (δηλαδή απορώ)· «χαίρε, βάθος δυσθεώρητον!» (ειρωνικώς, για κάτι πού είναι βαθύ ή δύσκολο)· «εφθάσαμε τον άφθαστο» (όταν συναντά κανείς αδιέξοδο) «η γη της Επαγγελίας» (για χώρα εύφορη και πλούσια)· «μέλι και γάλα» (για αφθονία ή αγαπημένη συμβίωση)· «ομοίω γαρ το όμοιον» (όταν ανταποδίδουμε κάτι)· «Χαίρε, νύμφη ανύμφευτε» (Είναι περίεργο ότι η φράση αυτή λέγεται για να δείξει είτε κάτι πού δεν καταλαβαίνουμε είτε κάτι που είναι ακατάστατο).

    Από το ίδιο το όνομα του Ύμνου («Χαιρετισμοί» ή «Ακάθιστος»), ο λαός συνήθισε να διατυπώνει φράσεις μεταφορικές, όπως π.χ. «Ήρθε να μας ψάλλει τους Χαιρετισμούς» (δηλαδή να μας πολυλογήσει ή κολακεύσει), και το πιο περίεργο: «Έχει τον Ακάθιστο», δηλαδή είναι νευρικός και αεικίνητος, και δε μπορεί να καθίσει σε καρέκλα !

    Το περιεχόμενο του Ακάθιστου, πού είναι χαιρετισμός μαζί και προσευχή στη Θεοτόκο, σε συνδυασμό με τη διάρκεια του, έκαμε ώστε να χρησιμοποιείται από τον λαό και σαν εξιλαστήριο ανάγνωσμα, που διαβάζεται ολόκληρο είτε πάνω από ένα ετοιμοθάνατο πού αργεί να ξεψυχήσει, είτε πάνω από άρρωστο, είτε και πάνω από παιδί βασκαμένο. Είναι πιθανό ότι ο Ακάθιστος χρησιμοποιήθηκε και σαν ποινή μετανοίας (να διαβάζεται πολλές φορές και ακάθιστος) σε παλιότερα χρόνια, από τους εξομολόγους.

    Σημειώνουμε επίσης, ότι ένα από τα ονόματα της Παναγίας, που οφείλονται σε γιορτή της, είναι «Παναγία ή Ακαθή», με την έκφραση «Σήμερα γιορτάζει η Ακαθή» ή «Σήμερα έχουμε τση Ακαθής» και λέγεται στην Επτάνησο. Στον Πόντο έλεγαν: η Ακάθιστος.

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
    Ανδρέα Θεοδώρου, "Χαίρε Νύμφη, Ανύμφευτε", Αθήνα 1993
    Ιωάννη Παπαχρόνη, Η Ακολουθία του Ακάθιστου Ύμνου, Κατερίνη 1998
    Νικόλαου Τωμαδάκη, Ακάθιστος Ύμνος, Θ.Η.Ε., τόμος 1ος , Αθήναι 1962
    Ιωάννη Χατζηφώτη, Ο Ακάθιστος Ύμνος, Αθήνα 1991



    ΟΙ 24 ΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
    Σύνθεσις & Εκτέλεσις
    ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ Β. ΚΡΟΚΙΔΗ

    Άγγελος πρωτοστάτης... ήχος Α΄ (667ΚΒ)
    Βλέπουσα η Αγία... ήχος Α΄ (210ΚΒ)
    Γνώσιν άγνωστον... ήχος Β΄ (770ΚΒ)
    Δύναμις του Υψίστου... ήχος Β΄ (225ΚΒ)
    Έχουσα θεοδόχον... ήχος Γ΄ (667ΚΒ)
    Ζάλην ένδοθεν έχων... ήχος Γ΄ (203ΚΒ)
    Ήκουσαν οι Ποιμένες... ήχος Δ΄ Λέγετος (673ΚΒ)
    Θεοδρόμον Αστέρα... ήχος Δ΄ Λέγετος (203ΚΒ)
    Ίδον παίδες Χαλδαίων... ήχος πλάγιος Α΄ (696ΚΒ)
    Κήρυκες θεοφόροι... ήχος πλάγιος Α΄ (203ΚΒ)
    Λάμψας εν τη Αιγύπτω... ήχος πλάγιος Β΄ (725ΚΒ)
    Μέλλοντος Συμεώνος... ήχος πλάγιος Β΄ (175ΚΒ)
    Νέαν έδειξε κτίσιν... ήχος Βαρύς (διατονικός) (673ΚΒ)
    Ξένον τόκον ίδοντες... ήχος Βαρύς (διατονικός) (210ΚΒ)
    Όλος ην εν τοις κάτω... ήχος πλάγιος Δ΄ (643ΚΒ)
    Πάσα φύσις Αγγέλων... ήχος πλάγιος Δ΄ (210ΚΒ)
    Ρήτορας πολυφθόγγους... ήχος Δευτερόπρωτος (Γκαρτζιγάρ) (755ΚΒ)
    Σώσαι θέλων τον κόσμον... ήχος Δευτερόπρωτος (Γκαρτζιγάρ) (233ΚΒ)
    Τείχος ει των Παρθένων... ήχος Τεταρτοδεύτερος (Χουζάμ) (561ΚΒ)
    Ύμνος άπας ηττάται... ήχος Τεταρτοδεύτερος (Χουζάμ) (173ΚΒ)
    Φωτοδόχον λαμπάδα... ήχος πλάγιος Α΄ (χουσεϊνή Αστράν) (606ΚΒ)
    Χάριν δούναι θελήσας... ήχος πλάγιος Α΄ (χουσεϊνή Αστράν) (203ΚΒ)
    Ψάλλοντες σου τον τόκον... ήχος πλάγιος Α΄ εναρμόνιος (681ΚΒ)
    Ω πανύμνητε Μήτερ... ήχος πλάγιος Α΄ εναρμόνιος (375ΚΒ)
    Άγγελος πρωτοστάτης... ήχος Α΄ Παθητικός (Σεμπά)

    vagos 4ever

    Αριθμός μηνυμάτων : 286
    Ημερομηνία εγγραφής : 22/02/2011
    Ηλικία : 25
    Τόπος : Χολαργος

    Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

    Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ Empty Απ: Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ

    Δημοσίευση  vagos 4ever Πεμ Απρ 14, 2011 8:58 pm

    Ύμνος της Ορθόδοξης Εκκλησίας που ψέλνεται στις ακολουθίες των Χαιρετισμών, τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Τα απογεύματα της Παρασκευής των τεσσάρων εβδομάδων ο ύμνος ψέλνεται τμηματικά, ενώ την Παρασκευή της πέμπτης εβδομάδας ολόκληρος.

    Ο Ακάθιστος ύμνος αποτελείται από ένα προοίμιο και από 24 Οίκους, δηλαδή ακολουθεί το κλασικό σχήμα των λυρικών εκκλησιαστικών εγκωμίων. Το προοίμιο είναι το γνωστό τροπάριο "Τη υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια..." και ολόκληρος ο ύμνος απευθύνεται και εξυμνεί τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, γι' αυτό και ονομάζεται Χαιρετισμοί της Παναγίας.

    Το σύνολο του πρώτου γράμματος του πρώτου στίχου καθενός από τους 24 οίκους, αποτελεί το ελληνικό αλφάβητο. Ο κάθε οίκος φέρνει ένα εφύμνιο οι: πρώτος, τρίτος κλπ το "Χαίρε νύμφη ανύμφευτε" του προοιμίου και οι: δεύτερος, τέταρτος κλπ. το "Αλληλούια". Αποτελείται από 18 στίχους ή από 6 στίχους, αντίστοιχα με το εφύμνιο. Μερικοί από τους στίχους αυτούς αρχίζουν με το "χαίρε" και από αυτό προήρθε η ονομασία Χαιρετισμοί.

    Ο Ακάθιστος ύμνος αρχικά ψελνόταν στον Όρθρο του Ευαγγελισμού. Όμως, ύστερα από ένα πάρα πολύ σημαντικό περιστατικό, αποτέλεσε ιδιαίτερη ακολουθία με τη μορφή που είναι και σήμερα. Την εποχή που αυτοκράτορας του Βυζαντίου ήταν ο Ηράκλειος (610 - 641 μ.Χ.) και σε εποχή που ο ίδιος βρισκόταν σε εκστρατεία στο εσωτερικό της Ασίας, οι Πέρσες και οι Άβαροι πολιόρκησαν την Κωνσταντινούπολη.

    Η κατάσταση ήταν πολύ κρίσιμη, αλλά ευτυχώς σώθηκε χάρη στην αντίσταση του λαού, με αρχηγούς τον πατριάρχη Σέργιο και το μάγιστρο Βώνο. Ο πατριάρχης Σέργιος, η ψυχή της αντίστασης, περιερχόταν στα τείχη κρατώντας την εικόνα της Παναγίας των Βλαχερνών, εμψυχώνοντας τους υπερασπιστές, έως ότου οι εχθροί πίστεψαν ότι στην Κωνσταντινούπολη υπήρχε πολύς στρατός και έφυγαν. Όλοι οι συγγραφείς που έγραψαν για την πολιορκία αυτή απόδωσαν τη νίκη σε θαύμα της Θεοτόκου των Βλαχερνών.

    Μετά τη σωτηρία αυτή καθιερώθηκε η ακολουθία των Χαιρετισμών, που ψάλλονταν μάλιστα με όρθιους όλους τους πιστούς, γι' αυτό και ο Ύμνος ονομάστηκε Ακάθιστος Ύμνος. Έχει λεχθεί ότι ο ίδιος ο Ακάθιστος Ύμνος γράφτηκε ειδικά γι' αυτήν την περίπτωση, το πιθανότερο όμως είναι ότι τότε γράφτηκε μόνο το προοίμιο, ενώ ο ύμνος υπήρχε από πριν. Εξάλλου το περιεχόμενο του προοιμίου δεν έχει καμιά σχέση με το περιεχόμενο των οίκων.

    Είναι βέβαιο ότι ο Ακάθιστος Ύμνος γράφτηκε τον 6ο αιώνα. Μερικοί τον αποδίνουν στο Ρωμανό το Μελωδό, αλλά αυτό είναι μάλλον απίθανο, γιατί ο Ακάθιστος ύμνος δεν πλησιάζει και την κλασική τελειότητα και την απλότητα της ποίησης του Ρωμανού. Ο Ακάθιστος ύμνος είναι ποίημα περίτεχνο και έχει όλα τα χαρακτηριστικά στοιχεία της εποχής της ακμής των κοντακίων πράγμα που τον έχει κάνει πασίγνωστο και αγαπητό από όλους τους πιστούς της Ορθόδοξης Εκκλησίας και είχε σαν αποτέλεσμα να υπάρξουν μεταγενέστερες απομιμήσεις του.



    vagos 4ever

    Αριθμός μηνυμάτων : 286
    Ημερομηνία εγγραφής : 22/02/2011
    Ηλικία : 25
    Τόπος : Χολαργος

    Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

    Επιστροφή στην κορυφή

    - Παρόμοια θέματα

     
    Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
    Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης